Lidé se mění, ale kořen zůstává.

Vědci stojí před záhadou. Objevili velmi podivné galaxie

21. října 2009 v 16:09

Vědci stojí před záhadou. Objevili velmi podivné galaxie

Mléčná dráha
Vědci se domnívají, že i Mléčná dráha mohla vzniknout z velmi malých galaxií. Jak k tomu došlo, ale nevědí.
Foto: Oficiální zdroj

07.08. 00:22 | Aktualizováno 07.08. 06:23 | tn.cz / adr
Vědci se díky Hubbleovu teleskopu podívali o 11 miliard let zpět. V ranném vesmíru nalezli hyperaktivní galaxie, které jsou však podivně malé.

Ve velmi vzdálených galaxiích z počátku vesmíru, z nichž světlo putovalo k Zemi asi 11 miliard let, změřili vědci rychlost pohybu hvězd. Zjistili přitom neočekávanou skutečnost - totiž, že se tyto objekty pohybují rychlostí 1,6 milionů kilometrů v hodině, tedy dvakrát rychleji než naše Slunce v Mléčné dráze.

Rychle se pohybující hvězdy vzbudily nové otázky ohledně toho, jak se tyto rozměrově velmi malé galaxie s plochou zlomku Mléčné dráhy mohly postupem času rozvinout do "klasických" rozlehlých galaxií. Ty pozorujeme v blízkém okolním vesmíru, který je starý předpokládaných 13,7 miliard let.
Galaxie
Srovnání velikosti Mléčné dráhy a velmi staré superkompaktní galaxie 1255-0, ze které se pravděpodobně v následujících deseti miliardách let stal objekt velikostně podobný Mléčné dráze.
Foto: NASA

Mezinárodní tým astronomů změřil rychlost hvězd díky Hubbleovu teleskopu a osmimetrovému dalekohledu Gemini South, který je umístěn v Chile.
"Data z Hubbleova přístroje, která byla pořízena v roce 2007, potvrdila, že ony vzdálené galaxie jsou skutečně velmi malé. Teleskop Gemini nám poté dovolil zachytit dostatek světla k tomu, abychom určili pohyb a změili rychlost vzdálených hvězd technikou ne nepodobnou té, již používá policie k měření rychlosti projíždějících automobilů," dodal Dokkum.

Vědci při výzkumu sledovali světlo z galaxie 1255-0, která je tak daleko, že světlo, které k nám dnes vysílá, pochází z doby 3 miliard let po Velkém třesku.

Záhady na denním pořádku

Astronomové dnes neumí vysvětlit, jak mohly vzniknout tak masivní a přitom kompaktní hyperaktivní galaxie. Nemohou je nalézt ani v současném vesmíru. "Jednou z možností je, že se díváme na cetrum opravdu obrovské galaxie," vysvětluje si záhadu Marijn Franx z Leidenské univerzity v Holandsku.

Odborníci očekávají, že nové světlo vrhne na celou záhadu nové zařízení Wide Filed Camera 3, které bylo nedávno instalováno na Hubbleův teleskop. "Předchůdci těchto extrémních galaxií by měly mít zajímavé vlastnosti. Pravděpodobně se zformovaly jako shluk hvězd v blízkosti černé díry v relativně krátkém čase," nabízí jiné vysvětlení hyperaktivních galaxií Dokkum.

Výzkum potvrdil domněnku vědců, že velmi staré galaxie z počátku vesmíru byly kompaktní, a přesto je jejich hvězdná hmota srovnatelná s těmi největšími, které pozorujeme v naší blízkosti dnes.

Jedenáct miliard světelných let vzdálená galaxie 1255-0 totiž obsahuje hmoty tolik jako pětkrát větší uskupení, která nalézáme v současném vesmíru poblíž Mléčné dráhy.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa